De huureconomie levert je geld op

We lenen en lenen uit. En dit is opeens hip. Startups en concepten waaien uit de Verenigde Staten over en slaan aan in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan Peerby of Snappcar. Leen spullen uit en leen van je buurman, dat is het principe. En dit alles gratis, dat was de bedoeling.

Maar toch komen nu ook echt de kapitalistische motieven boven water (gelukkig maar). Iedereen met spullen (denk aan boot, auto, woning of accuboor) kan die spullen verhuren en hier een aardig zakcentje mee verdienen. Er zijn mensen die zelf goedkoper zijn gaan wonen om hun (duurdere) appartement via Airbnb non-stop te verhuren aan toeristen. Vooral in dure steden (Londen, Parijs maar ook in ons eigen Amsterdam) doen dit soort verhalen de ronde. Mede hierdoor zwelt ook kritiek op de deeleconomie aan.

De particulier wordt ondernemer in de vorm van een mini-verhuurder en kan de concurrentie met de professionele verhuurder aangaan. En helemaal eerlijk is deze concurrentie niet: de particulier heeft vrijwel geen last van regelgeving. En toegegeven, bij het huren van een boormachine van je buurman is die regelgeving geen probleem. Maar hoe zit het met woningen of auto’s? Hotels en autoverhuurders moeten aan strenge regels voldoen. Denk in geval van hotels bijvoorbeeld aan brandveiligheid. De particuliere verhuurder ontspring deze dans en kan zijn woning direct via Airbnb in de verhuur gooien. En deze prijzen zijn vaak niet misselijk, hier is echt geld te verdienen.

En juist in dit laatste vinden we een zwakte van deze zogenaamde ‘sharing economy’: de geldstromen zijn namelijk zwart. De fiscus vist achter het net. Iedereen die zijn woning via Airbnb verhuurt, doet dit zwart. Idem voor auto’s of boten via de daarvoor bestemde platformen. De vraag wordt dan hoelang kan dit nog goed gaan?

Waar de ‘huureconomie’ nog een beetje aan elkaar hangt van geven en nemen bij veel startups zijn er spelers die de professionele huurmarkt aan elkaar koppelen zodat er een overkoepelend platform ontstaat waar als gehuurd kan worden. Het Amsterdam zoef.com is er zo één, ook huren.nl werkt op soortgelijke manier. In Amerika spreken ze over een ware economie. Men heeft het daar over de ‘sharing or rental economy’ waarbij het traditionele huren/verhuren steeds meer in handen komt van particulieren.

De Nederlandse consument, misschien aangezwengeld door de recente crisis, is beter op geld gaan letten. Huren is ‘here to stay’. Waar een tijd geleden huren misschien nog als tweede keus werd beschouwd, is dit anno 2015 wel anders. Steeds meer consumenten, en zeker onder jongeren, kijken eerst of iets gehuurd of geleend kan worden voordat ze überhaupt aanschaf overdenken. En dit is goed voor portemonnee en milieu.

Dus heb jij nog spullen liggen die je niet of weinig gebruikt? Zoek de relevante platformen op en zet ze in de verhuur. Een auto uit 1998 (Renault Clio) brengt op Snappcar al 2 tientjes per dag op…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *