Zo schrijf je dé perfecte sollicitatiebrief voor een marketingfunctie: 6 tips

De arbeidsmarkt is de laatste jaren enorm veranderd: als het om solliciteren gaat hebben werkgevers meer macht in vergelijking tot werknemers. Wanneer je actief solliciteert zal je dit al snel merken. Er reageren namelijk een groot aantal sollicitanten op één vacature, waardoor de aanbieder van het werk alle keuze heeft. Maar hoe val je nou op tussen al die sollicitanten? En hoe schrijf je een perfecte sollicitatiebrief voor een marketingfunctie? In dit artikel geven we je verschillende tips.

Creatief solliciteren

Reageren er 50 kandidaten op één vacature? Dan is het belangrijk om op te vallen en een verschil te maken. Dit kun je op verschillende manieren doen. Wanneer je bijvoorbeeld handig bent met programma’s zoals Indesign en Photoshop, kun je al veel bereiken door jouw brief en CV van een opvallend ontwerp te voorzien. Zo zal jouw sollicitatiebrief gelijk opvallen tussen een stapel ‘standaard’ brieven. Als het gaat om creatief solliciteren heb je ook verschillende andere opties: zo kun je jouw sollicitatie in de vorm van een video maken of juist een presentatie. Om het nog persoonlijker te maken kun je ervoor kiezen om zelf in de video te verschijnen.

Een goede inhoud

Een visueel aantrekkelijke CV en sollicitatiebrief werken natuurlijk mee, maar de inhoud van je brief is net zo belangrijk. Een originele, makkelijk leesbare en creatieve motivatie is dan ook een must. De sollicitatiebrief geeft je immers de kans om jezelf te ‘verkopen’ en jouw droombaan te scoren. Besteed daarom de nodige tijd aan het schrijven van een pakkende brief, zodat de kans dat jij op gesprek gevraagd wordt nog groter wordt. Binnen de marketingwereld zijn de recruiters al wat gewend op het gebied van pakkende teksten, waardoor het goed is om rekening te houden met de volgende tips voor een perfect eindresultaat:

Tip 1: Let goed op de lengte van de zinnen en vermijd zinnen die meer dan 20 woorden bevatten. Wissel lange en kortere zinnen met elkaar af voor een fijne leeservaring.

Tip 2: Ook standaard zinnen en termen zijn een no-go. Een creatieve tekst wordt altijd gewaardeerd. Denk daarom goed na over hoe jij jezelf het best kunt presenteren zonder cliché termen zoals ‘enthousiast’ en ‘spontaan’ te gebruiken.

Tip 3: Actief schrijven is de sleutel tot een goede brief. Overtuig de lezer met de tekst en sta volledig achter je motivatie, zodat dit ook in de brief terugkomt.

Tip 4: Hoe persoonlijker je overkomt in de brief, hoe beter. Vergeet niet om over jezelf te schrijven en een koppeling te maken met bijvoorbeeld de waarden en normen van het bedrijf.

Tip 5: Kies voor een schrijfstijl die zowel bij jou als bij het bedrijf waar je solliciteert past. Gaat het om een jong en hip bedrijf? Dan is het bijvoorbeeld niet nodig om een formele brief te schrijven.

Tip 6: Tot slot, houd het kort maar krachtig. Zoals eerder verteld hebben de recruiters het maar druk met alle sollicitatiebrieven. Zorg ervoor dat de lezer benieuwd wordt naar jou en jouw verhaal, de rest komt vanzelf.

Veel succes met het schrijven van jouw sollicitatiebrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *